Land and Freedom - Γη και Ελευθερία
· Είδος: Πολιτική· Παραγωγής: 1995
· Διάρκεια: 109'
· Χρώμα: Έγχρωμο
· Γλώσσα: Ισπανικά, Αγγλικά
· Δείκτης Καταλληλότητας:
· Βαθμολογία ShowMeYourMovie: 3.2/5
Ο φοίνικας που δεν κέρδισε ο Loach
· Πλοκή:
Από τη στιγμή που φιλμ μας εισάγει στο ταραχώδες πεδίο του ισπανικού εμφυλίου, πρωταγωνιστής καθίσταται ο άνεργος Άγγλος που αφήνει πίσω τη μνηστή του για να πολεμήσει κατά του φασισμού. Ο Loach όμως δεν χρωματίζει το βασικό δραματουργικό του πιόνι σαν το μονολιθικό “θετικό ήρωα” του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Πέρα από θούριους, μεγαλοστομίες και εξιδανικεύσεις, αυτός εδώ ο απόκληρος της εργατικής τάξης ταξιδεύει στην Ισπανία α) διότι δεν έχει τίποτα καλύτερο να κάνει και δεν τον καλύπτει πλήρως το χιλιομασημένο άλλοθι “έχω γυναίκα και παιδιά” β) διότι πείθεται, ίσως, ότι η μάχη του φασισμού είναι η καταπολέμηση ενός καρκινώματος πριν αυτό εξαπλωθεί. Η επανάσταση είναι υπόθεση των εξαθλιωμένων, λοιπόν, οι οποίοι προφανώς και δεν έχουν πατρίδα: “Είμαστε άνδρες και γυναίκες που πολεμούν για έναν σκοπό, όχι σαν το στρατό της πατρίδας μας“.
- δεν αποτάσσεται ως ένα ακαθόριστο κακό. Κομβικά σημεία στο Γη και Ελευθερία αποτελούν οι εκτεταμένες διαλογικές σκηνές, ηθελημένοι πλατειασμοί σε ένα φιλμ που δεν βιάζεται να προωθήσει μηχανικά μια κάποια “δράση”. Κάθε διάσπαση ξεκινά από το στήσιμο μιας μικρής Βουλής, όπου η αντιπαράθεση εκτίθεται διεξοδικά, αν και με κομμένη την ανάσα. Στη συνέλευση που οργανώνεται αμέσως μετά την απελευθέρωση ενός χωριού, για παράδειγμα, παίζεται ένα πινγκ-πονγκ απόψεων υπέρ της κολεκτιβοποίησης ή μιας συντηρητικότερης ανακατανομής της γης. Στο βάθος παραμονεύουν πάντοτε τα δυσεπίλυτα ζητήματα του θεωρούμενου ως σκοπού μιας Επανάστασης, της δυνατότητας διάκρισης βραχυπρόθεσμου - μακροπρόθεσμου σκοπού, αλλά και των μέσων για την επίτευξη του καθενός. Χρησιμοποιώντας μια μέθοδο που προσιδιάζει σε αυτήν των πλατωνικών διαλόγων, ο Loach μπορεί να φαίνεται “αντικειμενικός”, αλλά τελικά δεν πέφτει σε αυτήν την παγίδα (την “αντικειμενικότητα” στην ιστορική καταγραφή επικαλούνται μόνο οι απατεώνες). Πολύ διακριτικά, προσανατολίζει τους διαλόγους στην επιθυμητή κατακλείδα, ενώ προσδίδει τις κατάλληλες αποχρώσεις στον φορέα της εκάστοτε άποψης. Ωστόσο, οι διασπάσεις έχουν ήδη συντελεστεί.
“... να ξέρεις ότι δε μετανιώνω για τίποτα. Οι επαναστάσεις είναι μεταδοτικές κι αν πετυχαίναμε - και μπορούσαμε - θα αλλάζαμε ολόκληρο τον κόσμο. Δεν πειράζει, όμως, θα έρθει ο καιρός μας.“
“Το αύριο είναι δικό μας!” θα ακουστεί να φωνάζει αμέσως μετά μια γυναικεία φωνή, ενώ το παράλληλο μοντάζ θα μας μεταφέρει στο φιλμικό παπ1όν για να την διαψεύσει εν μέρει: ο Ken Loach Γη και Ελευθερία, τουλάχιστον, κατόρθωσε να παράσχει μηχανική βοήθεια στο ετοιμοθάνατο παρελθόν και να πετύχει μια απειροελάχιστη νίκη της μνήμης ενάντια στη λήθη. γεννήθηκε ακριβώς τον χρόνο του φρανκικού πραξικοπήματος και τώρα ζει αγωνιωδώς αυτό το χαμένο “αύριο”. Με το το Γη και Ελευθερία, τουλάχιστον, κατόρθωσε να παράσχει μηχανική βοήθεια στο ετοιμοθάνατο παρελθόν και να πετύχει μια απειροελάχιστη νίκη της μνήμης ενάντια στη λήθη.
Συντελεστές : | ||||||
Ian Hart | Ηθοποιός | ....David Carr | ||||
Rosana Pastor | Ηθοποιός | ....Blanca | ||||
Iciar Bollain | Ηθοποιός | ....Maite | ||||
Tom Gilroy | Ηθοποιός | ....Lawrence | ||||
Marc Martinez | Ηθοποιός | ....Vidal | ||||
Ken Loach | Σκηνοθετης | |||||
Jim Allen | Σεναριογράφος |
by taleporos (κανονικά απο Jasmine)